Olen tehnyt elämässäni rumia asioita, joista on tullut muille paha mieli. Aina en ole hallinnut itseäni, joskus pahuus on purskahtanut esiin hallitsemattomasti. On ollut kuitenkin myös tilanteita, joissa olen valinnut olla paha. Olen elämäni aikana tahtonut aiheuttaa ihmisille pahaa mieltä.

Yleensä ihmiset kypsymisen myötä tunnistavat pimeän puolensa.Tunnistaminen voi rajoittua kuitenkin vain itseen. Vaikka ihminen olisi löytänyt oman pahuutensa, hän ei välttämättä huomaa sitä muissa.

Kun joku on paha, tilanne voi herättää vihaa tai ahdistusta, jotka ovat spontaaneita puolustusreaktioita tunnistamattomaan asiaan. Kohdattu pahuus saattaa luikerrella myös intseinhon tai heikon itsetunnon muotoon, vääristyneeksi minäkuvaksi.

Kulttuurille, ihmisten hyvinvoinnille ja ihmisten kohtaamiselle tekisi hyvää, kun ihmisyyden syvimpien voimien silotteleminen lopetettaisiin ja yleisesti ja rehellisesti ruvettaisiin vaalimaan näkemystä, että meissä on myös rumaa. Se ei näy aina, se voi pysyä vuosia tai vuosikymmeniä piilossa, mutta sopivasti kasaantuvien vaikutteiden otteessa se aktivoituu.

Kun ihmisessä oleva pahan potentiaali olisi kulttuurista tietoa ja ihmiset ymmärtäisivät oman pahuutensa, samalla he oppisivat nimeämään muiden pahuuden ja puolustautumaan siltä. "Sinä olet paha" on tehokas ase minuuden puolustamiseen tilanteissa, joissa havainto on totta.

Rajanveto on vaikeaa. Edes ihminen itse ei aina tiedä, hallitseeko hän tunteensa vai ei. Silti koen, että eksäni oli minua kohtaan myös paha. En tarkoita, että hän olisi paha ihminen. Hänessä on paljon kaunista ja hyvää. Hän yritti auttaa minua. Hän yritti kasvaa henkisesti. Hän yritti sietää.

Silti hän myös valitsi välinpitämättömyyden, hauraan hylkäämisen ja omien tunteidensa nostamisen päätöksiä määrääväksi kriteeriksi minun tunteistani piittaamatta. Hän itse ehkä kokee, ettei hänellä ollut muuta mahdollisuutta. Minä koen toisin. Hän päätti hylätä ihmisen, mikä on eri asia kuin hylätä parisuhde.

Ymmärrän, ettei syrjäytynyt keski-ikäinen mies ole hohdokas valinta parisuhteeseen, jonka tarkoitus on luoda elämään turvaa ja iloa, mutta sitä en ymmärrä, että hän hylkäsi tunteeni ja ihmisyyteni ja päätti ruveta piittaamattomaksi, vaikka samaan aikaan sanallisesti vakuutti, että tahtoo pitää minut elämässään.

Yhteyttä? [email protected]